VLIEGCOACH

Vliegtuiggeluiden en andere opvallende zaken

Als je je in een vliegtuig bevindt, dan zal je geluiden horen, die je wellicht niet altijd zult herkennen. Ook andere zaken, die wellicht vragen kunnen oproepen, hebben we hier meegenomen.
We hebben de meeste hier voor je op een rijtje gezet op volgorde van de vliegreis:

Aan de gate

  • Het inladen van de koffers en eventuele andere vracht is in de cabine hoorbaar als een bonken.

Tijdens het taxiën

  • Taxibanen zijn niet altijd glad. Net zoals autowegen kunnen deze hobbels en gaten bevatten waar het vliegtuig overheen rijdt. Dit zal je horen en wellicht zelfs voelen
  • Tijdens het taxiën zal gedurende de duisternis de verlichting in het vliegtuig (zoveel mogelijk) worden uitgezet. Dit is een voorschrift. Indien namelijk tijdens het taxiën iets gebeurt en de passagiers het toestel moeten verlaten, dan zijn hun ogen gewend aan duisternis. Het is daarom een voorzorgsmaatregel voor de veiligheid van de passagiers.
  • Tijdens het taxiën worden de 'flaps' aan de vleugels getest door ze uit te zetten en weer in te trekken. Deze worden bediend door middel van een elektromotor. Dit is (vooral dicht bij de vleugels) hoorbaar.

Tijdens de start (op de startbaan)

  • Vlak voor de start zal de piloot 'gas geven'. Dit is een loeiend geluid dat in het gehele vliegtuig goed te horen is.
  • Tijdens het rijden over startbaan zal elke hobbel hoorbaar en voelbaar zijn. Startbanen zijn niet altijd vlak. Net zoals je het voelt als je met een auto over een autoweg rijdt.

Direct na de start

  • Direct na de start wordt het landingsgestel ingetrokken. Het geluid van het intrekken van het landingsgestel wordt afgesloten met een bonk. Dit is het geluid van het sluiten van de luiken.
  • Voordat het landingsgestel kan worden ingetrokken, moeten eerst de wielen worden afgeremd. Dit is (soms) hoorbaar als een soort ratelend geluid.
  • Zodra het landingsgestel is ingetrokken kan de piloot wat gas terugnemen. Ook dat is hoorbaar én voelbaar. Het voelt namelijk aan, alsof het vliegtuig naar beneden gaat. Zie ook 'ons evenwichtsorgaan'.
  • Als de snelheid van het vliegtuig voldoende is toegenomen, zullen de 'flaps' van de vleugel worden ingetrokken. Dit wordt gedaan door middel van een elektromotor. Dit geluid is goed hoorbaar als je dicht bij de vleugels zit.

Tijdens het stijgen

  • Tijdens het stijgen van het vliegtuig kan het voorkomen, dat minder steil gestegen behoeft te worden. De piloot zal dan wat gas terugnemen. Dat is hoorbaar én voelbaar. Zie ook 'ons evenwichtsorgaan'.
  • Ook als het vliegtuig zijn vlieghoogte heeft bereikt (meestal ergens tussen 24.000 voet (8 km) en 36.000 voet (12km)) zal de piloot wat gas terugnemen. Ook dit is hoorbaar en voelbaar. Zie ook 'ons evenwichtsorgaan'.

Onderweg

  • Elke keer als de lampjes 'fasten seatbelts' aan- of uitgaan, is een duidelijk 'ping' hoorbaar. Deze ping hoor je ook als er een mededeling wordt gedaan aan de passagiers of als de bemanning in de cockpit contact zoekt met de stewards of stewardessen.
  • Als je voor de eerste keer naar het toilet gaat in een vliegtuig en je trekt door, schrik dan niet van het harde geluid dat het maakt. Het toilet wordt namelijk doorgespoeld door het vacuüm te trekken. Dit gaat gepaard met een heftig sissend geluid.

Tijdens de daling

  • Zo'n half uur tot drie kwartier voordat de plaats van bestemming is bereikt zal de piloot beginnen met dalen. Dit kan gepaard gaan met een enigszins verlaagd motorgeluid.
  • Tijdens het dalen neemt ook de activiteit van de stewards en stewardessen toe. Zij zullen alles gaan opruimen en er zeker van zijn dat alle door hen gebruikte spullen (karretjes e.d.) goed zijn opgeborgen.
  • Voordat de landing wordt ingezet zullen zij door het gangpad lopen om te controleren of alle stoelleuningen rechtop staan, iedereen zijn gordel om heen en of er geen losse spullen meer liggen. Dit is een veiligheidsvoorschrift.
  • Als het vliegtuig dichter bij de grond komt, dan kan het duidelijk voelbaar zijn dat gas wordt teruggenomen. Dit voelt aan alsof het vliegtuig wegzakt, maar in werkelijkheid is dat niet zo. Zie ook 'ons evenwichtsorgaan'.

Vlak voor de landing

  • Om voldoende draagvermogen te hebben zullen de 'flaps' van het vliegtuig worden uitgeschoven. Dit geluid is zeker bij de vleugels goed hoorbaar.
  • Ook zal het vliegtuig meer last hebben van turbulentie. Dit kan komen door het wolkendek waar het vliegtuig doorheen moet, doordat het dichter bij het aardoppervlak komt en doordat de snelheid lager is.
  • Als het vliegtuig de grond dicht genoeg genaderd is, zal het landingsgestel worden uitgeklapt. Dit is goed hoorbaar als een geraas, meestal eindigend met een bonk.
  • Als de landing in de duisternis plaats vindt zal de verlichting zoveel mogelijk worden uitgezet.

Tijdens de landing (op de startbaan)

  • Als het vliegtuig neerkomt op de landingsbaan, dan vangt het landingsgestel de klap op. Deze klap is hoorbaar en voelbaar in het toestel. Maar wees gerust. Het vliegtuig én het landingsgestel zijn ontworpen om deze klap op te vangen. Als eerste komen de achterwielen neer. Daarna komt het voorwiel neer. Dit gaat meestal met minder geluid gepaard.
  • Als de landingsbaan nat is, wordt het toestel meestal met wat meer kracht op de landingsbaan gezet dan bij een droge baan. Dit wordt gedaan om aquaplaning te voorkomen.
  • Net zoals tijdens de start rijdt het vliegtuig met hoge snelheid over de baan. Dit kan betekenen dat de oneffenheden in de baan worden gehoord en gevoeld.
  • Zodra het toestel is geland, word de luchtstroom van de straalmotoren omgedraaid. Dit is goed hoorbaar als een hard, snerpend geluid. Ook worden de spoilers bovenop de vleugel omhoog gezet. Als je bij de vleugel zit, kan je dat heel goed zien. Het zijn kleppen, die recht overeind worden gezet om de snelheid van het vliegtuig te remmen door de luchtweerstand.
Help ons deze website te verbeteren!
Mis je iets op deze website? Is iets niet duidelijk? Heb je vragen?
Zeg het via ons help-ons formulier en we gaan aan de slag!