Vliegtuigen technisch
Hoe veilig zijn vliegtuigen eigenlijk? Wat wordt er aan gedaan om vliegen zo veilig mogelijk te maken?
Een korte beschrijving welke acties worden ondernomen om vliegtuigen zo veilig mogelijk te maken en te houden.
Goedkeuring voor elk nieuw type
Voordat een nieuw type vliegtuig goedgekeurd wordt (het luchtvaardigheidsbewijs krijgt), ondergaat het een
uitgebreid testprogramma.
Zo'n testprogramma duurt 1-2 jaar.
Tijdens dit programma wordt het vliegtuig aan allerlei extreme omstandigheden onderworpen.
Dergelijke omstandigheden zullen zich in de praktijk nooit voordoen.
Onderhoud
Een vliegtuig dat lijnvluchten uitvoert is onderworpen aan een streng onderhoudsschema.
Vliegtuigmaatschappijen moeten zich aan dit schema houden.
Voor een afwijking op het schema moet toestemming worden gegeven door de luchtvaartautoriteiten.
Het onderhoudsschema zelf bestaat meestal uit vijf onderhoudsniveaus.
- Vóór elke vlucht (de pre-flight check) wordt het vliegtuig geïnspecteerd en wordt op basis
van de gegevens in de black box en de boordcomputers gecontroleerd of er niets vreemds met het vliegtuig is gebeurd.
- Elke 4 tot 6 weken (na 500 tot 800 vluchturen) wordt een uitbereidere check gedaan.
Deze check vindt meestal plaats gedurende de nacht als het vliegtuig aan de gate staat.
- Elke 3 tot 6 maanden (na 1.500 tot 2.400 vluchturen) vindt een nog uitgebreidere controle plaats.
Hiervoor staat het vliegtuig tussen 1 en 3 dagen in de hangar.
- Elke 15 tot 21 maanden (na 6.500 tot 8.500 vluchturen) wordt het gehele vliegtuig geïnspecteerd.
Deze inspectie is behoorlijk uitgebreid en duurt in de regel een week.
- Elke 5 à 6 jaar (na 26.000 vluchturen) gaat een vliegtuig voor 1 à 2 maanden de hangar in.
Het vliegtuig wordt gestript en alle delen worden aan een grondige inspectie onderworpen.
Onderdelen worden vervangen of gerepareerd. Het vliegtuig wordt weer helemaal opnieuw in elkaar gezet.
Technisch gezien betekent dit dat het vliegtuig volledig vernieuwd is.
Sommige vliegtuigtypes kennen vier onderhoudsniveaus.
Het eerste en laatste onderhoudsniveau is voor alle vliegtuigen gelijk, maar bij sommige toestellen zijn de drie middelste onderhoudsniveaus gecombineerd tot twee.
Veel onderdelen van het vliegtuig, zoals het landingsgestel, de motoren en de instrumenten, hebben daarnaast nog een apart onderhoudsschema dat wordt bijgehouden door de technische afdeling van de vliegtuigmaatschappij.
Help ons deze website te verbeteren!Mis je iets op deze website? Is iets niet duidelijk? Heb je vragen?
Zeg het via ons
help-ons formulier en we gaan aan de slag!